måndag 3 juli 2017

Emma Knyckare, vilken härlig kvinna va?
Konsekvensanalysernas häxmästare och problemlösningarnas Houdini.
Hon har kommit på att alla som våldtar på festivaler är män, och därför vill hon starta en mansfri festival. Eller rättare sagt, en festival för alla som inte identifierar sig som män...

Undra om hon har funderat på hur det kommer sig att alla män har börjat våldta helt plötsligt. För några år sedan, så gick det ju bra att ha festivaler i Sverige.
Säkert är det alla sexistiska skämt i byggbarackerna som ledit oss fram till den här situationen.
Eller kan det vara alla flickkalendrar som pryder väggarna i verkstäder runt om i landet som degenererat alla unga män i verkstadsmiljö till våldsbejakande sexister?
Kanske genustänket inte har slagit igenom tillräckligt?

Jag tycker att en festival för alla utom människor vore en rimlig vidareutveckling av Emmas idé.

Hur många våldtäkter var det på Sweden Rock förresten?

73 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Jag som definierar mig som man, är jag automatiskt definerad som våldtäktsman då också.

Kommer att bli jobbigt att tala om för mina döttrar att pappa är en våldtäktsman...

Thomas H. sa...

Män har inte börjat våldta "helt plötsligt", det har skett i många,många år....
Läs gärna på lite historia så kommer du att inse att det inte är "helt plötsligt"....
Det är mera så att det anmäls mer nu, tjejerna har förstått att de inte behöver acceptera kladdande och skit från okända män......och att det inte är tjejens fel om hon blir sextrakasserad / våldtagen...
Våldtäkt inom äktenskapet blev straffbart i Sverige först 1965...
Fundera lite över det här med Patrik Sjöberg och övergrepp mot barn....tror du det också är något som skett "helt plötsligt", eller är det kanske så att många inte har vågat säga nåt, än mindre anmäla, förr i tiden?
Kanske du behöver inse att vi inte lever i femtio-talet längre, fundera ( och diskutera med frugan och döttrarna dina ) om det verkligen var så bra då?
Kanske det är så att du idealiserar någon slags forntid som inte ens har funnits?
Mvh/ Thomas H.

Thomas H. sa...

...sen så är det självklart så att "sexistiskt snack" i byggbaracker ( med flera ställen ) ställer till problem, sånt snack i omklädningsrum i fotboll / hockey / innebandy / younameitsport stökar också till det....om killar ( vilket det oftast / om inte alltid gäller ) växer upp med en massa "grabbsnack" Hö,Hö,Hö.....så begriper väl vem som helst hur de sen ser på det här med pojke / flicka relationer?...
Eller har det inget samband menar du?
Problemen fanns inte i Sverige förr,på den "gamla goda tiden", oklart när den var,..?
Vi har importerat alla dessa problem?
Är det så du menar?
Mvh / Thomas H.

Preben sa...

Jag läste en rubrik som sa att det är porren som får män att våldta.
Ett våldtäktsförsök på campingen på Sweden rock.

Stellan sa...

Du är skitroligt Thomas H, "diskutera med frugan och döttrarna dina".
Tänka sig att jag diskuterar väldigt mycket, med väldigt många olika typer av män och kvinnor. Dom styrker inte direkt din tes. Och att fråga mina barn om det var bättre förr känns rätt meningslöst då dom inte var med förr.

Du kan väl istället försöka bevisa att dessa överfallsvåldtäkter skedde i samma utsträckning på festivalerna förr? Jag lyckas nämligen inte finna några bevis för det.

Jag är ju inte så dum att jag inte tror att det hände förr, men oavsett om Sjöberg hade oturen att träffa en vidrig man då han var barn, så bevisar inte det att kvinnor alltid blivit våldtagna i folksamlingar så till den milda grad att man lägger ner festivaler.

Lester Boré sa...

Stellan.
Alla problem som finns i Sverige nu har alltid funnits alternativt uppkommit iom massinvandringen pga att vi som värdfolk har hittat på problem som vi ska kunna lasta främlingarna för.
Enkelt och logiskt.

Preben sa...

Jag tror att det var ett svepskäl för bråvalla att lägga ner, tydligen har de gått back med ett antal miljoner också.
Nu är vi där igen: "svenska män har alltid våldtagit", "antalet våltäkter har inte ökat, man har blivit mera anmälningsbenägen" (how did THAT happen?) och "män måste ta ansvar".
Alla dessa floskler som har det gemensamt att man inte vill se elefanten i rummet.
Hur skulle det se ut om man säger att kvinnor fejkar våldtäkter? (ja det har faktiskt hänt)eller att araber har större benägenhet att våldta? Troligen ett jävla liv; men "män" är ju ett så bra ord.

Jim sa...

Det är 5 (!!) gånger vanligare att en man av utländsk härkomst våldtar.

Anonym sa...

Vad är det för lösning på problemet med en festival utan definierade män.bara ett sätt och få uppmärksamhet av arrangören i mina ögon. Våldtäkt har säkert alltid funnits eller kanske inte men kommer i fortsättningen finnas det. ska vi stänga ner alla evenemang och liknande för att få ett våldtäcktsfritt samhälle. skulle inte tro det och dom som tror det är en lösning kan ju ladda hagelbrakaren och gapa stort

Thomas H. sa...

Stellan, en fråga....varför har du kommentarfältet öppet för inlägg från " vem som helst" ?
Du blir ju bara förbannad om någon inte håller med dig fullt ut i det du skriver, så varför ens ta risken att bli motsagd?
Vore väl enklare om du och Lester hade en blogg tillsammans, där ni kan hålla med varandra om hur ni sett ljuset, och att ni är de enda som verkligen förstår hur det är med samhället och allting?
Mvh / Thomas H.

Anonym sa...

Thomas H: Så du menar att Taharrush alltid har funnits i Sverige?
Är det någonting som du själv, och dina kompisar ägnat er åt?

Mvh Skogåsbon

Thomas H. sa...

Skogåsbon: "så du menar att...osv"
Vet inte vad du pratar om, kan inte se att jag skrivit att "...alltid funnits i Sverige"
Så att jag själv, och mina kompisar ägnat sig åt något som jag inte ens vet vad du menar med......Svårt att svara på det va?
Märkligt hur ni lägger ord i munnen på oss som skriver inlägg ni inte gillar....
....
Mvh/ Thomas H.

Thomas H. sa...

Jag kan tycka att det är lite lustigt att ingen kommenterat min kommentar om "sexistiskt snack" ....
Det är alltså inget problem ?
Mvh/ Thomas H.

Stellan sa...

Thomas H, varför tror du att jag blev förbannad över att bli emotsagd? Jag minns att jag blev färbannad på en annan skribent för ett tag sen, men inte dig. Det måste man väl få bli emellanåt i ett fikarum?
Jag vill inte bara prata med likasinnade, hur ska jag då kunna lära mig något om hur andra tänker och resonerar?

Nä, det sexistiska snacket är inget problem, snarare en säkerthetsventil och en källa till humor och glädje. Det förekommer i om inte lika mycket, så åtminstone i mycket stor utsträckning från det andra könet också.
Att det skulle vara roten till sexuella övergrepp är en så urbota dum efterhandskonstruktion för att försöka förklara ett beteende, så att jag avstod från att kommentera det.



Jim sa...

"Jag kan tycka att det är lite lustigt att ingen kommenterat min kommentar om "sexistiskt snack" ....
Det är alltså inget problem ?
Mvh/ Thomas H."

Självklart kan det vara negativt, det beror på vad som sägs.

Preben sa...

Men hur påverkar sexistisk snack på arbetsplatsen folk som inte jobbar?

Anonym sa...

Thomas H . vill du ha lite inside info ,från säker källa ,angående sexproblemen på Bråvalla vilka som är dom flesta problemen . Volonterer (friviliga),dom ingår i det så kallade integrationssystemet.Skatte pengar med andra ord som flickorna blir brabbade av.
mvh
Stefan Bäckman

Anonym sa...

Thomas H: Varför blir jag inte förvånad av att du inte vet vad Taharrush är? Jag betraktar dig numer som en idiot!!! Hur svårt kan det vara att ta reda på vad det är?? Har du hört talas om Google???
Vilken dröm värld lever du i egentligen?
Släpp mammas kjol nu, och kom ut i verkligheten!!!

Allvarlig talat, nu får du faktiskt ta och skärpa till dig!!!!

Mvh Skogåsbon

Thomas H. sa...

Skogåsbon: Kan du inte diskutera / debattera utan invektiv så behandlar jag dig som jag behandlar andra som beter sig så........som luft.
Kom igen då du kan diskutera / debattera som folk, då ska jag gärna diskutera med dig.
Mvh/ Thomas H.

Thomas H. sa...

Stefan Bäckman: Jag ska göra vad jag kan för att kolla upp det du skriver om.....
återkommer när / om jag fått fram något om det.
Mvh/ Thomas H.

Thomas H. sa...

Stefan Bäckman: sökt en del, de enda länkar jag kan hitta till det du skriver, är Flashback och Nyheter Idag, ingen av dessa källor anser jag är särskilt pålitliga vad gäller sanningar, så har du några länkar där jag kan få lite mer uppgifter om det du skriver om?
Mvh/ Thomas H.

Jim sa...

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/%C3%96vriga%20rapporter/Lagesbild%20over%20sexuella%20ofredanden.pdf

Polisens Lägesbild över sexuella ofredanden (länk ovan) skriver om övergrepp av grupper av män på festivaler på sidan 11. De identifierade gärningsmännen är medborgare i Afghanistan, Eritrea och Somalia. På sidan 11-12 står det om övergrepp som sker på gata, väg och i park. Endast 17 misstänkta gärningsmän har kunnat identifieras och av dessa var fyra svenska medborgare och resten utländska medborgare. Ytterligare 17 har blivit gripna men ej kunnat identifieras. Så av 34 gärningsmän har endast fyra svenskt medborgarskap. På sidan 15 framkommer att 80% av de identifierade gärningsmännen vid sexuella övergrepp på badhus under 2015 hade utländsk härkomst. De flesta saknade svenskt personnummer och tillhörde grupper av asylsökande pojkar.

Men just Bråvalla kanske skiljer sig...

Anonym sa...

Thomas H: Ja, det är nog bäst att behandlar mig som luft, eftersom du vet med dig själv att du har fel, och lever i någon sorts drömvärld.

Alla källor som visar på sånt som du inte vill att det skall att det skall vara, anser du inte vara trovärdiga. Seriöst alltså................

Mvh Skogåsbon

Thomas H. sa...

Skogåsbon: Jag diskuterar inte med folk som vrålar IDIOT! till mig i verkliga livet, varför skulle jag göra det på nätet?
jag är ganska så övertygad om att inte du heller skulle finna det mödan värt att diskutera med någon som skriker IDIOT! till dig.....
Mvh/ Thomas H.

Thomas H. sa...

Jim: Ska läsa igenom rapporten du länkar till senare, tack för länken.
Mvh/ Thomas H.

Lester Boré sa...

En tanke...
Är det kanske slöseri med tid att dividera om små detaljer i ett samhälle där föruttnelsen pågår i samtliga bärande plan? Att försöka hålla sig på metanivå och kanske komma framåt/bortåt känns som en bättre idé.
Det ovanstående gäller naturligtvis inte kaos-apologeten Thomas H m.fl men ni, som inte försvarar eller kanske till och med upplyfts av folkmord, kan ju fundera på saken...

Anonym sa...

Jim: Just Bråvalla kan nog faktiskt tänka sig skilja sig då det kostar sketmycket pengar att går på en sådan festival. Det dräller inte direkt av utfattiga pundande gatubarn där. Till skillnad från tex gratis stadsfestivaler.

Anonym sa...

Thomas H. Nyheter idag har lika lite förtroende som Aftonbladet, Svd. , Flamman .+ alla andra PK medier ,men en mot pol till "rätt åsikter" kan vara bra för en objektiv bedömning av sanningen .Tror du på verkligen att PK median skulle våga skriva om den sanna verkligheten ,det kan ju gynna något annat parti .Ang. säker källa, det är från mej. (bor i Norrköping).Har sett själv den sanna verkligheten.ang vilka som var till stor del volonterer på Bråvalla.

Anonym sa...

MVH.
S Bäckman

Preben sa...

Jag såg fram emot Thomas H:s förklaring; men tydligen har han valt att hålla tyst.
Ingen minns en fegis!

Thomas H. sa...

Preben: Trodde din fråga var retorisk, och att du inte väntade dig något svar.....uppenbarligen hade jag fel där.
Självklart påverkar inte sexistiskt snack på en arbetsplats de som inte jobbar, lika lite som man kan råka ut för en arbetsplatsolycka om man inte är på en arbetsplats.
Nu menade inte jag enbart arbetsplatser ( jag var kanske lite otydlig där ), utan även föreningsliv och samhället i övrigt......
Enligt mig så påverkar självklart sexistiskt snack bland vuxna det uppväxande släktet, vad gäller värderingar och sätt att bete sig mot andra (och hur man anser att man kan bete sig)........
Detta gäller naturligtvis i alla samhällen och länder.
Verkar inte vara många här som håller med mig om det.....
Mvh/ Thomas H.

Preben sa...

Vad tyckte du om rapporten då?
Det var faktiskt den jag tänkte på Thomas H.

Stellan sa...

Jag tror inte att någon förvånas över rapporten. Däremot borde den, i form av ett trovärdigt bevis på vad alla egentligen redan vet, leda till att en och annan människa mår dåligt över vad dom har gjort med sina barns framtid då dom gått till valurnorna.

Betänk att detta bara är en sommarbris av vad som är här om tio år.

Thomas H. sa...

Preben: Jag har inte läst rapporten än, så jag kan inte svara på vad jag tycker om den....
Däremot så är ju inte jag av den åsikt som tydligen är allenarådande i detta kommentarsfält, jag tror inte alls att vi är på väg mot något "raskrig", och jag tror inte heller att Sverige är på väg att rasa ner i någon slags avgrund.......
Fel och brister och problem finns naturligtvis, men de tror jag vi gemensamt kan lösa.
Den absolut största faran vad gäller Sveriges framtid ( enligt mig då )är om vi låter såna som Sd och Nordiska Motståndsrörelsen få nån makt....spåren förskräcker hur det blir när såna typer sitter vid makten.....
Mvh/ Thomas H.

Stellan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stellan sa...

Jag raderade kommentaren ovan, då den författats under inverkan av rusdrycker.
I sak kan jag stå för det som jag gav uttryck för, så det återger jag här under.

Thomas H, jag är trots allt lite avundsjuk på dig. Du verkar så tillfreds med att leva i den tid vi befinner oss i, och du verkar känna ett förtroende för makthavarna.

Att som jag, känna den raka motsatsen, kan sätta sig lite på välbefinnandet emellanåt.

Preben sa...

Ja, det är nog mysigt i en bubbel. Vafan ska man helt plötsligt klicka på en massa bilder för? :-(

Stellan sa...

Vadå klicka på bilder? Jag har inte ändrat nåt, och inte behöver jag klicka på bilder...

Preben sa...

Jag vete fan varför, jag är ju inloggad, då brukar jag bara intyga att jag inte är ett troll, nu fick jag klicka på en massa bilder på vägskyltar för att bevisa det. Nu fick jag klicka på bilder som innehöll en buss.

Thomas H. sa...

Stellan: Vet inte direkt om jag håller med dig i din beskrivning av mig, har inte särskilt högt förtroende för makthavare.
Däremot känner jag igen stöveltramp när jag hör ( och ser ) det, utan att vara så gammal så att jag upplevt andra världskriget......
och när det då dyker upp såna som SD och NMR, som pekar ut hela grupper av människor som "onda" och orsakerna till alla problem ( då var det judarna, nu muslimerna ), ja då blir jag orolig för Sveriges framtid.......
Jag tror jag avslutar här, så slipper du skriva nån drapa som du sen måste radera ( jag hann inte se eller läsa den, så jag vet inte vad du hade skrivit )
Mvh/ Thomas H.

Preben sa...

Hmmm. Men du tycker det är ok att peka ut en hel folkgrupp (svenska män) som potentiella våldtäktsmän?

Stellan sa...

Så illa var det inte Thomas H, men jag tyckte att jag hade otrevlig ton.
Jag skrev: Du är så jävla patetisk. Ett barn av vår tid.
Och det stämmer ju verkligen, även om jag inte är nöjd med tonen, så är jag det med budskapet.

Du har åsikter, men du "orkar eller hinner inte" ta dig tid att läsa rapporten det länkas till.
Således kan det konstateras att du inte är särskilt nogrann med vilka fakta du baserar dina åsikter på. Du vet ju liksom att alla är lika ändå.
Du har inte särskilt stort förtroende för makthavare, men vi behöver inte göra något åt det, för allt kommer bli bra ändå... Vi har bara några saker vi "måste jobba med".

Thomas H. sa...

Preben och Stellan:
Jag konstaterar att ni båda är duktiga på att lägga ord i min mun....

Preben: Var har jag pekat ut alla svenska män som potentionella våldtäktsmän?
Stellan: Var har jag sagt att "jag orkar eller hinner inte läsa rapporten" ?

Sen så börjar invektiven komma, slut på resonerande.....jag är "patetisk", man kan konstatera att jag "inte är noggrann med fakta"...

Inget bemötande om mina åsikter om SD och NMR, det är jag lite förvånad över...
Mvh/ Thomas H.

Preben sa...

Thomas H: du har ju ivrigt påpekad att sexualbrott som gruppvåldtäkt, grupptafsande o.dyl. inte kan vara invandrarnas gärningar och att svenska män minsann inte är bättre än invandrarna på den punkten, har du deltagit i dylika aktiviteter?
Du påstår att andra bara får sina nyheter från Nya Tider och Nordfront, vilket inte är annat än ett påstående som du inte kan underbygga, däremot vägrar du kommentera att en del brott har mörkats av media, och att de skapar en orättvis bild av verkligheten, något som du gärna påpekar att "alternativ media" gör.
Slutligen kan jag berätta att jag aldrig läser s.k. "hatsajter" och liknande, att kritik och hat är helt olika saker, NMR skiter jag fullständigt i och att SD i mina ögon är ett gäng klåpare.

Stellan sa...

Thomas H, det har du inte, därav "tecken" över mitt påstående. Det syftar till att du troligen inte orkar eller hinner. Du har ju själv skrivit att du inte läst den ännu, så vilken orsak kan det då vara, om du både orkar och hinner?
Invektiven, som du reagerar på hade jag ju redan konstaterat själv, att dom var otrevliga i tonen.

Vad var det man skulle bemöta om dina åsikter ang, NMR och SD? Du skriver vad du är orolig för, och jag har läst och förstått. Vad är det jag borde ha fattat att jag skulle bemöta?

Thomas H. sa...

Stellan: I ett tidigare svar till mig skrev du:

" Thomas H, varför tror du att jag blev förbannad över att bli emotsagd? Jag minns att jag blev färbannad på en annan skribent för ett tag sen, men inte dig. Det måste man väl få bli emellanåt i ett fikarum?
Jag vill inte bara prata med likasinnade, hur ska jag då kunna lära mig något om hur andra tänker och resonerar? "

I samma kommentar skrev du:
"Nä, det sexistiska snacket är inget problem, snarare en säkerthetsventil och en källa till humor och glädje. Det förekommer i om inte lika mycket, så åtminstone i mycket stor utsträckning från det andra könet också.
Att det skulle vara roten till sexuella övergrepp är en så urbota dum efterhandskonstruktion för att försöka förklara ett beteende, så att jag avstod från att kommentera det. "

Tror jag börjar med Två här..:
Sexistiskt snack är alltså inget problem överhuvudtaget, "bara en källa till humor och glädje" ?
Mina argument i en diskussion är "så urbota dumma, att du avstod från att kommentera" ?

Då funderar jag lite över hur du tänker när du skriver att du:
"Jag vill inte bara prata med likasinnade, hur ska jag då kunna lära mig något om hur andra tänker och resonerar?"

Sen skriver du om mig att jag är "patetisk", och "inte noggrann med fakta"....
Hur tycker du att det uppmuntrar till diskussion?

Jag är nyfiken på hur du ( och kommentarsfältet i övrigt ) ställer sig till SD och NMR ?

Mvh/Thomas H.

Thomas H. sa...

Preben: ...återigen lägger du ord i min mun / ord i mina inlägg.....
Leta gärna fram citat till dina påståenden.....
Lycka Till..
Mvh/ Thomas H.

Thomas H. sa...

Stellan: Jag vet inte om denna text säger att sexistiskt snack är roten till sexuella övergrepp:
" sen så är det självklart så att "sexistiskt snack" i byggbaracker ( med flera ställen ) ställer till problem, sånt snack i omklädningsrum i fotboll / hockey / innebandy / younameitsport stökar också till det....om killar ( vilket det oftast / om inte alltid gäller ) växer upp med en massa "grabbsnack" Hö,Hö,Hö.....så begriper väl vem som helst hur de sen ser på det här med pojke / flicka relationer?..."

Min undring är ju, vad är fel / stämmer inte i den texten menar du?
Mvh/ Thomas H.

Thomas H. sa...

Stellan: ett tips..." " tecken använder man runt något någon sagt / skrivit, inte runt något man tror/tycker/hittat på själv.......
Mvh/Thomas H.

Stellan sa...

1, Allt som går för långt kan vara ett problem, detta gäller även sexistiskt snack så klart.
2, ja, det var dom.
3, Det vill jag men det betyder inte att jag tycker att just du är den som jag har mest behållning av. Peder tex, är ju på samma sida som dig, men ger ändå ett mera förnuftigt intryck.
4, Det står jag för. Jag tycker att du är patetisk och att fakta har mindre betydelse för dig än dina invanda fraser, detta i sin tur leder till att jag inte känner ett behov av att uppmuntra till vidare diskussion med dig.
5, din text som du vill ha betygsatt är något helt annat när den läggs in i en diskussion om den nya våldtäktskulturen, än när du lägger den ensam. Höhö:andet kan säkert påverka, inte enbart negativt utan åt båda håll. Flickor kör med samma grej fast med en annan(inte alls mer respektfull) ton. Det är helt normalt, och det är inte det som är Sveriges problem. Däremot kan nog detta snack hårdna nu, med dom nya värderingar som sköljer in över oss.

Hoppas du fick svar på allt.
Vi nöjer oss där, Thomas H.

Stellan sa...

Just det ja, Thomas H.
Jätteviktigt att få veta vad jag tycker om SD och NMR.

Jag tror att SD hade kunnat hjälpa Sverige om dom kommit till makten för många år sedan och varit socialt accepterade så att lite mer förnuftiga människor vågat ta plats i partiet. Nu har man ju sett till att dom inte blev accepterade, och därför har dom problem med kompetent personal i den utsträckning man behöver.

Jag vet inte riktigt vad du vill veta, men detta är svaret du får.

NMR vet jag ingenting om mer än att dom är Nationalsocialister. Jag är inte det.
Dom kommer att växa enormt som en oundviklig reaktion på Sveriges utveckling.

Preben sa...

Jag håller med Stellan, orkar inte mer.

Lester Boré sa...

Thomas H.
Du skulle förmodligen inte känna igen stöveltramp ens om röda armen marscherade genom ditt sovrum.
OM du visste hur stöveltramp lät så borde du ha reagerat på de senaste trettio årens tramp från såväl journalister, dvs de kommunistiska fotsoldaterna, som från bankirer.
Vad vill du veta ang Sd och NMR?
Det som skiljer dom åt primärt är väl att Sd vill rädda "Sverige AB" eller "svensk kultur" medan NMR vill rädda oss svenskar, dvs det svenska folket. Sannolikt anser NMR att svenskar har full rätt till sitt eget land också - blod och jord du vet...
Dessutom vill väl NMR bort från den förljugna och mycket ifrågasatta demokrati vi lider under idag, det vill ju naturligtvis inte det oppurtuna Sd eftersom dess plats vid köttgrytan är beroende av ett sådant system.

Lester Boré sa...

Thomas H.
Jag har en fråga också...
Om man ska tro på forskning och undersökningar så kommer ju t.ex svenskar och finnar att vara i minoritet i sina respektive länder inom femtio år, och iom det så kommer utrotningen av dessa folk på sikt att vara ett faktum.
Tycker du att det är bra och isf varför tycker du det?
Om du inte tycker att det är bra, vad anser du att man bör göra för att undvika eller bekämpa det pågående folkmordet på Nordens folk?

Lester Boré sa...

Thomas H.
Kom på en grej till.
Du tror inte att "sverige" kommer att rasa ned i en avgrund säger du.
Vad menar du med "Sverige"? - Det är ju hur man definierar det som leder till svaret på frågan om "Sveriges" framtid.
Anser du att en svensk medborgare per definition är svensk eller finns det andra kriterier gällande att vara svensk?

Det är bra att reda ut eftersom det blir bökigt att prata med varandra om man inte vet vad motparten menar med t.ex "svensk" osv...

Anonym sa...

Stellan: "Jag tror att SD hade kunnat hjälpa Sverige om dom kommit till makten för många år sedan och varit socialt accepterade så att lite mer förnuftiga människor vågat ta plats i partiet."

För många år sedan, på den tiden det var fullt av nazister i partiet alltså?

Lester: Definierar du dig som Nationalsocialist? Fascist? Neofascist? Eller något helt annat?

/undrande

Lester Boré sa...

Undrande.
Hahaha! - Neofascist!?
Lägg ifrån dig Aftonbladet nu...

Lester Boré sa...

Undrande.
Jag definierar mig som något annat/inte alls.
Varför undrar du det?

Anonym sa...

För att väldigt mycket av det du skriver här klingar av nämnda läror. Tycker det vore rakryggat av dig om du kunde stå för att du är anhängare av en icke-demokratisk ideologi bara. Istället för att kasta invektiv omkring dig när du ogillar någon annans åsikt.

/u

Stellan sa...

Undrande, när någon säger "socialdemokraterna för många år sedan" är det då rasbiologiska institutet, judepass och tvångssteriliseringar du tänker på?
När någon säger "förnuftiga människor" är nazister det första du tänker på då?

I så fall förstår jag att du ställer mig den frågan.
Läs min mening igen, och tänk efter vad det står, så har du svaret där.

Anonym sa...

Stellan: Det var verkligen ett idiotiskt svar. Gör du dig till eller vet du inte att SD bildades som ett rasistparti direkt ur den högerextrema miljön, BSS, skinnskallar och annan skit? Socialdemokraterna må ha en del dumt på sitt samvete men det är för helvete inte samma sak. Skärpning!

Och: När någon säger "förnuftiga människor" så är nazister det sista jag tänker på. Men när någon säger "SD för många år sedan" så är nazister det första jag tänker på.

Anonym sa...

/u

(är inte sosse förresten)

Lester Boré sa...

Undrande.
Att vara kritisk till den efterkrigstida liberala demokratin borde varje tänkande människa vara och det har i sig ingenting med specifikt natsoc eller fascism att göra. Kommunismen är ju också anti-demokratisk men håller sig gärna med stats och partinamn som innehåller ordet demokrati/demokratiska. - De "demokratiska republikerna" har ju varit några stycken.
Har du ens tänkt på vad den nuvarande demokratin innebär? Har du tänkt själv eller har du fått din demokratikunskap inkilad mellan artiklarna om neofascism på Aftonbladets ledarsida?
Är det viktigt för dig hur jag definierar mig själv? Du kan ju läsa vad jag skriver istället eftersom det är det relevanta. - Många som definierar sig som miljöpartister, liberaler, sossar eller feminister är ju renodlade marxister och skall naturligtvis bemötas på det sättet, helt utan hänsyn till hur dom definierar sig själva.

Du skriver:
"...rakryggat av dig om du kunde stå för att du är anhängare av en icke-demokratisk ideologi bara. Istället för att kasta invektiv omkring dig när du ogillar någon annans åsikt."
Det ovanstående är en konstig mening? - Jag ska alltså stå för nåt som du tycker istället för att kasta invektiv omkring mig??? Jag vet inte hur jag ska bemöta det faktiskt. Eller varför...
Vilka invektiv menar du förresten?

Du skriver om Sds rötter och skinnskallar o grejer...
Att den rörelsen inte tilltalar dig kan jag köpa, däremot tycker jag att det är konstigt att du verkar utgå ifrån att den åsiktssfären per automatik skulle vara likställd med nån form av dumhet?
Det finns/fanns mängder av människor i den kretsen som är väldigt pålästa och har goda argument för sin ståndpunkt, trots att den är anti-liberal och en annan än din.
Att du insinuerar att en nationalsocialist inte skulle kunna vara förnuftig är så dumt att det saknar motstycke och berättar betydligt mer om dig än om både Stellan och eventuella "nazister".

Lester Boré sa...

Undrande.
Vet du ens vad nationalsocialism eller fascism är?
Har du läst Mein Kampf? - Dvs det dokument som redogör för nationalsocialismen och anledningen till att den "grenen" av nationalism uppkom i det kommunistinfekterade och enormt dekadenta Tyskland.
Alternativet är att du bygger hela din uppfattning på information du fått från politiska motståndare till nationalismen.
Att segrarna skriver historien är en klyscha men det gör det inte mindre sant. - Och man måste inte vara nationalsocialist eller apologet för att förstå att man måste ta med det i sin analys.

Stellan sa...

Tack, Undrande, det känns faktiskt bra att du skriver så. Nej, jag gör mig inte till, jag är så här dum ändå, och jag känner till SD:s historia.
Det är alltså grundarna av ett parti som är det viktiga? Jag trodde att den förda politiken var det man borde gå på.
Det ligger inte i mitt och förmodligen ingen annan härs intresse om du är sosse eller ej, men nu vet vi ju att du inte är det... Det verkar viktigt för några här att få sätta andra i fack, och att själva inte hamna i ett.

Ser dock fram emot dina intelligenta svar på Lesters frågor.

Lester Boré sa...

Stellan.
Den röda tråden i Undrandes resonemang är just hur man definierar sig själv osv, vad folk tycker eller gör verkar vara underordnat den etikett dom valt för sig själv eller andra...
Att du arbetar för att utrota ett folk spelar ingen roll, huvudsaken är att du säger att du är liberal och kämpar för allas lika värde.

Anonym sa...

Men kära nån Stellan det var ju DU som började tala om SD "för många år sedan", inte jag. Jag påpekade bara vad SD stod för i begynnelsen, för många år sedan. Försök inte slingra dig!

/u

Stellan sa...

Jag trodde i min enfald att det framgick vad jag menade, men jag bedrog mig.

Att Åkesson anslöt till detta parti för många år sedan trots att han inte var (förmodar jag)"nazist/nationalsocialist/rasist/neofascist" är inget konstigt. Det var det enda alternativet som fanns tillgängligt för människor som inte ville se sitt land som ett mångkulturellt experiment. Hade man när Åkesson lyckats forma partiet till vad det är idag(för många år sedan) kunnat attrahera flera kompetenta människor så misstänker jag att Sverige hade varit en tryggare plats, bla, för unga tjejer på festival.

Nu vet vi ju att det inte är möjligt att vara kritisk till detta experiment utan att riskera såväl yrkesmässig som social karriär.

Det var alltså inte dom gamla nazist/bss/rasist/neofascist/skinnskallarna som jag syftade på.

Vad tror du själv? Kommer Sverige att vara en tryggare plats om tio år? Om inte, hade det kunna förändrats med en annan politik? Är heterogena samhällen det bästa om man ser till undvikande av konflikter? Vad svarar du på Lesters frågor?

Nu är jag klar på muggen...

Anonym sa...

Jag ser det ni kallar för "mångkultur" som människans naturliga tillstånd.

/U

Stellan sa...

U, anser du att det bara är din motpart som behöver svara på frågor i en diskussion?
Det är lättare att kalla andras svar för idiotiska, som du gör, än att svara på frågor själv.

Det "normala" tillståndet har inte visat sig i sin fulla prakt på långa vägar ännu...

Preben sa...

Lester och Stellan, ni kastar pärlor för svin.

Lester Boré sa...

Undrande.
"Jag ser det ni kallar för "mångkultur" som människans naturliga tillstånd"
Du gör ingen hemlighet av din enorma historielöshet och okunskap åtminstone. - Du är onekligen en rakryggad person som helt utan vidare ställer dig upp och deklarerar de mest fantasifulla uppfattningarna om mänskligheten och dess historia, helt utan tanke på vilka konsekvenser det kommer att få för din framtida trovärdighet.
Det blir både befriande och lite tragikomiskt på samma gång.
Tack.

Stellan sa...

Jag tycker att ni är lite hårda nu, Lester och Preben.
Kan ni inte försöka se det normala i ett Skandinavien med barnäktenskap, könssegregerade skolor, hedersmord och judeförföljelse?

Tro inte att ni kan lura i djupt troende människor att guds ord är underställt lagar som skrivits av nån gammal svensk pajas bara, för då har ni inte fattat nånting om religion.